Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Sinds geruime tijd wonen in Nederland grote aantallen immigranten, die afkomstig zijn uit niet westerse samenlevingen. De auteur heeft na 25 jaar onderzoek onder allochtone gezinnen in Nederland een overzichtsstudie geschreven, waarin niet alleen aandacht wordt besteed aan de huidige situatie van allochtone ouders en kinderen, maar ook aan hun voorgeschiedenis en de cultuur in de landen van herkomst. Te vaak gaat men ervan uit dat de geschiedenis van allochtone gezinnen pas begint op het moment dat zij naar Nederland komen. De cultuur en samenleving van hun land van herkomst blijven echter nog verschillende generaties het dagelijks leven en de opvoeding van immigrantenouders beïnvloeden.
Interculturele opvoeding --- Migranten ; opvoeding ; Nederland --- 37.013.82 --- cultuur --- intercultureel onderwijs --- allochtonen --- Cultuur --- Opvoeding --- Godsdienst --- Migranten --- 316.7 --- Adolescentie --- Cultuurverschillen --- Ecologie --- Gedragsstoornissen --- Integratie --- Methodiek --- Pedagogie --- Risico's --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Allochtonen --- Opvoeding en onderwijs --- Nederland --- Migration. Refugees --- interculturele opvoeding --- Educational sciences --- migrantenproblematiek --- Sociology of culture --- 37.013.82 Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding. --- Orthopedagogiek:theorie. Theorie van de opvoeding
Choose an application
Dit boek beschrijft de resultaten van het eerste omvattende onderzoek naar de opvoeding in Marokkaanse gezinnen in Nederland, gezinnen van verschillende generaties en sociale milieus. Naast moeders namen jongeren aan het onderzoek deel. Opvoeden blijkt ook in Marokkaanse milieus een dynamische praktijk. Het statische en problematische beeld dat in de media overheerst verdient bijstelling. Verandering in waarden, opvattingen en praktijken van opvoeden zijn aan de orde van de dag. Dit geldt de oudere generatie en in nog sterkere mate de jongere generatie. De veranderingen kunnen gezien worden als een proces van acculturatie. Naast verandering hechten de moeders en jongeren evenwel ook aan continuïteit. Mede omdat zij de 'Nederlandse' opvoeding niet in alle opzichten nastrevenswaard achten, houden zij aan centrale waarden vast. Wel veranderen de interpretaties die zij in de praktijk aan deze waarden verbinden. De moeders en jongeren zoeken een nieuwe balans tussen verandering en continuïteit. Daarom kan met recht van de creatie van een nieuw bestaan gesproken worden. Dit proces voltrekt zich met vallen en opstaan en leidt tot nieuwe behoeften aan ondersteuning. De auteur concludeert dat voorzieningen voor opvoedingsondersteuning aan bereik en belang kunnen winnen door in dit proces meer met de opvoeders mee te denken. (Bron: covertekst)
Marokkanen --- interculturele opvoeding --- Nederland --- allochtonen --- intercultureel onderwijs --- 454.6 --- Migranten ; opvoeding --- m --- -Children of immigrants --- -Moluccans --- -Parent and child --- -Child and parent --- Moluccans, South --- South Moluccans --- First generation children --- Immigrants' children --- Second generation children --- -325 --- Child rearing --- Children of immigrants --- Moroccans --- Parent and child --- Child and parent --- Children and parents --- Parent-child relations --- Parents and children --- Children and adults --- Interpersonal relations --- Parental alienation syndrome --- Sandwich generation --- Immigrants --- Child raising --- Children --- Raising of children --- Rearing of children --- Training of children --- Child care --- Child development --- Child psychology --- Development and guidance --- Management --- Training --- multiculturele samenleving --- 325
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|